Op woensdag 16 maart heeft de Fontein Den Helder samen met Els van der Meer, stafmedewerker 'Duurzaamheid' bij Stichting Kopwerk,  het project ‘’De Proeftuin’’ gepresenteerd bij de conferentie Wetenschap en Technologie in Science center NEMO. Deze conferentie werd georganiseerd door het Expertise centrum Wetenschap en Technologie Noord Holland / Flevoland. De deelnemers aan de conferentie waren leerkrachten, schoolbestuurders en Pabo docenten..

Met 2 leerkrachten, 3 leerlingen uit groep 6 en 2 ouders hebben we een practicum verzorgd voor 30 deelnemers met als thema ‘’De schooltuin gebruiken als proeftuin voor W&T onderwijs’’.

Met 8 verschillende wetenschappelijke experimenten hebben we ze laten ervaren waar we op de Fontein mee bezig zijn. Els heeft daarna nog een PowerPoint presentatie gegeven in de collegezaal.

Het was een mooie gelegenheid om ons project onder de aandacht te brengen en kennis met elkaar en anderen te delen. We hebben veel enthousiaste reacties van de deelnemers gehad en ook veel nieuwe contacten gelegd.

Het kostte wat voorbereiding, maar wat hebben we ervan genoten.

Els1

Piet Paulusma op bezoek op Kopwerk basisschool De Rank te Julianadorp. Lees hier het nieuwsbericht op de site van de De Rank.

Vrijdag 18 maart was het Nationale Pannenkoekdag. De kinderen van groep 5/6 hebben  ontzettend hun best gedaan. Ze hebben de hal gezellig gemaakt en pannenkoeken gebakken. Deze lekkernijen hebben ze later in de ochtend geserveerd aan de ouderen van Stroet.

RTV Noord Holland is langs geweest en heeft verschillende kinderen geïnterviewd. Ook Schagen FM is langs geweest en zij hebben verschillende kinderen gesproken. Onderstaand twee koppelingen naar de info op Schagen FM:

Smikkelen op de Regenboog Stroet

De Regenboog bakt pannenkoeken

Na maandenlang vooruitkijken en voorbereiden, zweten, was het dan eindelijk zo ver. De finale van het Techniek Toernooi Noord-Holland in Alkmaar! Deze werd met buiten een vrolijk stralende lentezon spectaculair geopend door wethouder Elly Konijn en goochelaar Lodewijk de Widt.

In negen lokalen van iPabo gingen de teams aan de slag met papieren bloemen, een waterklok, een zelfgebouwde wekker met snooze-functie of de beste mengseltjes voor een druppelende klok. Alle opdrachten hadden één ding gemeen. Ze stonden in het teken van het begrip “tijd”, het thema van het toernooi dit jaar.

Na de voorbereiding ging de jury aan het werk. De posters, de ontwerptekeningen en de logboeken werden besproken met het team. Waarna het moment suprême kwam. Men hield zijn adem in. Zou de opstelling het doen?

Gingen van de papieren bloemen de blaadjes open nadat ze op water gelegd waren? Vielen de druppels van de klok precies om de seconden? Zou het belsignaal van de waterklok precies na 1 minuut afgaan? En het allermoeilijkste: zou de wekker na 30 seconden afgaan en dan iedere vier seconden dat herhalen?

Het niveau was hoog volgens de jury. De jury was met name onder de indruk van de prestaties en vooral dan de manier waarop de kinderen op school al geëxperimenteerd hadden. Mooie oplossingen werden daar gevonden. De leerlingen hadden veel uitgeprobeerd, verbeterd en dat vervolgens ook nog allemaal goed vastlegt in de logboeken en op de posters. Niet alleen de kinderen hadden goed gepresteerd, ook de docenten kregen een pluim. Ze hadden hun leerlingen prachtig begeleid in het ontwerpproces en de opdrachten in een goede context ingebed.

Twee Kopwerk-scholen zijn in de prijzen gevallen, De Branding uit Den Oever en de Wegwijzer uit Schagen:

  • De Wegwijzer - Schagen : 2e prijs voor het team van groep 1/2 met de uitdaging 'de bloeiende bloemen'.
  • De Wegwijzer - Schagen : 2e prijs voor het team van groep 3/4 met de uitdaging 'de druipende klok'.
  • De Branding - Den Oever: creativiteitsprijs voor het team van groep 1/2 met de uitdaging 'de bloeiende bloemen'.

Techniektoernooi

'Wanneer een leerling de baas is over wat hij of zij leert, heb je géén gedragsproblemen. Je gaat zelf toch ook niet de handleiding lezen over hoe je een keuken in elkaar zet, als je denkt dat je die helemaal niet nodig hebt? In twee zinnen vat directeur Erica Benard samen waar het vernieuwende talentonderwijs op De Branding in Den Oever voor staat.'

Lees het hele artikel in het NHD.